Programmering Februari: Voorbereiden op The Open
24 januari 2024 

Programmering Februari: Voorbereiden op The Open

Ennnn, we zijn alweer in de tweede maand van 2024 aangekomen. Deze maand staat compleet in de focus van de voorbereiding op The Open in Maart. Ik neem je mee…!

Focus 1: Sneller tempo + hogere intensiteit

Deze maand gaan we ons specifiek richten op het verbeteren van je tempo's en het verhogen van de intensiteit tijdens de workouts. Waarom is dit zo belangrijk? Het traint je lichaam om efficiënter te bewegen, wat cruciaal is in CrossFit en al helemaal in The Open. De hogere intensiteit zal je uitdagen om dieper te gaan, zowel mentaal als fysiek, en zal direct impact hebben op je algehele prestaties.

Één van de manieren hoe we dit willen bereiken is door in de briefing extra duidelijk een target te benoemen. Bijvoorbeeld: voltooi deze workout tussen de 9 en 12 minuten. Stel voor jezelf vervolgens het doel om daar een specifiek getal in te kiezen voor het beste resultaat. Zoals: "Oké, dan ga ik vandaag voor onder 10 minuten!"

Snellere tempo's betekenen niet alleen dat jullie meer werk in minder tijd verzetten, maar ze helpen ook bij het ontwikkelen van dat competitieve randje dat ons naar nieuwe hoogten drijft. Misschien heb je jezelf ondertussen aangewend om WOD’s stiekem op 70% van je kunnen te doen.. In dat geval gaan we dat percentage een stuk opschroeven om in The Open écht die 100% aan te kunnen! Get ready!! 😏

Focus 2: De klassieke workout Amanda

Yessss, deze benchmark workout komt aan bod. 9-7-5 van Squat Snatches en Muscle-Ups. Ik hou van complexe bewegingen en deze twee zijn dan ook mijn ultieme favorieten. Als je het leuk vind om nieuwe technieken te leren en/of deze oefeningen te verfijnen, zorg dan zeker dat je naar deze les komt. Je kunt je alvast voorbereiden op de streeftijden: Amanda: Beginner: 13-15 minuten Intermediate: 10-12 minuten Advanced: 8-9 minuten Elite: 5-7 minuten (Noah Olsen: 3:00 😅😱)

Focus 3. 1RM Snatch + Clean & Jerk

Een ander hoogtepunt deze maand is het testen van onze kracht met de one-rep-max snatch en clean and jerk. Deze Olympische liftbewegingen vereisen niet alleen pure kracht, maar ook technische precisie. Heb je genoeg lessen gevolgd bij Coach Lieneke afgelopen jaar? Het doel is in deze les niet alleen om te zien hoe zwaar we kunnen tillen, maar ook om te evalueren hoe goed we deze complexe bewegingen kunnen uitvoeren en waar eventueel nog groei nodig is.

Deze test biedt ons niet alleen inzicht in onze huidige kracht, maar het bereidt ons ook voor op mogelijke uitdagingen tijdens The Open. Door onze one-rep-max te kennen, hebben we een mooie basis om mee te werken, wat ons een strategisch voordeel kan geven als we vergelijkbare bewegingen tegenkomen. Bijvoorbeeld: Een verbetering in je 1RM kan zorgen dat je met veel meer vertrouwen diezelfde oefening op minder gewicht uitvoert tijdens the Open! Dus, bereid je voor op deze les!

Focus 4: Veel AMRAP’s!

Ook gaan we deze maand meerdere max-rep workouts tegenkomen. Of het nu gaat om pull-ups, box jumps, of kettlebell swings, ik wil dat je jezelf pusht om te zien hoeveel herhalingen je kunnen behalen in een bepaalde tijd. It’s a game - make it yours! 😇


In februari staat dus alles in het teken van de voorbereiding op The Open, zodat we begin Maart vol goede moed & motivatie kunnen gaan knallen met die drie workouts!

Tot in de box!

Liefs, Coach Robin

Over de schrijver
Als enthousiaste CrossFit Level 2-trainer en trots eigenaar van Feel So Good sinds 2018, omarm ik de box én de sport met passie. ♥️ Als atleet komt die liefde tot uiting in mijn favoriete oefeningen, Squat Snatch en Ring Muscle Ups. Maar ook olympisch gewichtheffen (team - low reps+high skill! 😉 )- heeft een plekje in mijn hart. In 2020 heb ik de eer gehad om een zilveren medaille te behalen op het NK gewichtheffen!Het liefst werk ik samen met mensen die echt graag willen en ik vind het dan ook keer op keer geweldig om te zien hoe CrossFitters elkaar steunen en stimuleren. Als coach van de wedstrijdgroep heb ik het voorrecht om al een paar jaar zeer gemotiveerde atleten te begeleiden. Samen zetten we hoge doelen en streven we naar het bereiken van technische verbetering, persoonlijke records en -successen. 🏆Verder hou ik ervan om mijzelf continu uit te dagen. Ik mag wel zeggen dat ik verslaafd ben aan nieuwe prikkels en avonturen en hou van veranderingen. Naast FSG ben ik sinds een tijdje ook aan het werk als media coordinator op het Hilversum Media Park. Daarnaast kan ik mijn ei heerlijk kwijt in content creeëren en muziek maken! 😊Op onze Feel So Good-blog deel ik graag mijn inzichten en ervaringen. Hopelijk mag ik je inspireren en helpen bij het bereiken van jouw fitnessdoelen. 💪🌟
Reactie plaatsen